BIO
Aleksandra Kamińska-Rykowska
Urodziła się w Zduńskiej Woli, a wychowała w pobliskim Szadku (woj. łódzkie). W 1996 roku ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia w Zduńskiej Woli.
Pierwsze sukcesy wokalne odniosła na gruncie muzyki rozrywkowej. Jest laureatką ogólnopolskich festiwali piosenkarskich. Otrzymała między innymi: I nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu Poezji Śpiewanej w Limanowej, III nagrodę Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Polskiej „Gama 99” a także wyróżnienia Ogólnopolskiego Festiwalu „Remedium beat” w Świdnicy oraz Festiwalu Piosenki Polskiej w Białymstoku.
Urodziła się w Zduńskiej Woli, a wychowała w pobliskim Szadku (woj. łódzkie). W 1996 roku ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia w Zduńskiej Woli.
Pierwsze sukcesy wokalne odniosła na gruncie muzyki rozrywkowej. Jest laureatką ogólnopolskich festiwali piosenkarskich. Otrzymała między innymi: I nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu Poezji Śpiewanej w Limanowej, III nagrodę Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Polskiej „Gama 99” a także wyróżnienia Ogólnopolskiego Festiwalu „Remedium beat” w Świdnicy oraz Festiwalu Piosenki Polskiej w Białymstoku.
Zafascynowana muzyką klasyczną oraz teatrem podjęła studia wokalne. W 2007 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie śpiewu solowego profesora Wojciecha Maciejowskiego. W latach 2006/2007 była stypendystką Conservatorio di Musica di Santa Cecilia w Rzymie. W 2005 roku, jeszcze jako studentka, zadebiutowała na scenie Opery na Zamku w Szczecinie partią Lucii w operze „Rycerskość wieśniacza” Pietro Mascagniego. W tym samym roku zdobyła wyróżnienie oraz nagrodę specjalną Opery Narodowej w Konkursie Pieśni i Arii im. Karola Kurpińskiego we Włoszakowicach. W 2008 roku rozpoczęła współpracę z Teatrem Muzycznym w Poznaniu, gdzie zadebiutowała rolą Czipry w „Baronie cygańskim” Johanna Straussa. Ponadto, w trakcie współpracy z tą instytucją, artystka przygotowała oraz wielokrotnie zagrała kilka ról musicalowych, między innymi: Dulcyneę w Człowieku z La Manczy. |
W 2012 roku rozpoczęła współpracę z Connecticut Lyric Opera w Stanach Zjednoczonych debiutując jako Dorabella w operze "Cosi fan tutte" W.A. Mozarta.
Jako solistka bierze udział w festiwalach między innymi: Międzynarodowy Festiwal "Greifswalder Bachwoche" (Niemcy), Międzynarodowy Festiwal "Musica Sacra" (Polska), Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu (Polska), Międzynarodowy Festiwal "Muzyka w Katedrze" (Polska), Międzynarodowy Festiwal Organowy (Polska).
Koncertuje w kraju i zagranicą (Niemcy, Włochy, Finlandia, Norwegia, Hiszpania, Litwa, USA) wykonując zarówno dzieła oratoryjno-kantatowe jak i recitale solowe.
Szczególne miejsce w jej repertuarze stanowią dzieła kompozytorów polskich.
Brała udział w licznych kursach mistrzowskich, m. in. u: Lieve Jansen, Anny Radziejewskiej, Piotra Kusiewicza, Janusza Monarchy, Ryszarda Karczykowskiego.
17. grudnia 2014 roku otrzymała tytuł doktora sztuki na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego
w Poznaniu.
W swoim dorobku fonograficznym posiada trzy płyty CD zawierające pieśni kompozytorów polskich. Są to:
„Apolinary Szeluto Songs I” 2014,
„Poznań na szlaku pieśni - wokół liryki wokalnej wielkopolskich twórców XIX i XX wieku" 2022 oraz
"Moniuszko Redivivus" 2023
Jako solistka bierze udział w festiwalach między innymi: Międzynarodowy Festiwal "Greifswalder Bachwoche" (Niemcy), Międzynarodowy Festiwal "Musica Sacra" (Polska), Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu (Polska), Międzynarodowy Festiwal "Muzyka w Katedrze" (Polska), Międzynarodowy Festiwal Organowy (Polska).
Koncertuje w kraju i zagranicą (Niemcy, Włochy, Finlandia, Norwegia, Hiszpania, Litwa, USA) wykonując zarówno dzieła oratoryjno-kantatowe jak i recitale solowe.
Szczególne miejsce w jej repertuarze stanowią dzieła kompozytorów polskich.
Brała udział w licznych kursach mistrzowskich, m. in. u: Lieve Jansen, Anny Radziejewskiej, Piotra Kusiewicza, Janusza Monarchy, Ryszarda Karczykowskiego.
17. grudnia 2014 roku otrzymała tytuł doktora sztuki na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego
w Poznaniu.
W swoim dorobku fonograficznym posiada trzy płyty CD zawierające pieśni kompozytorów polskich. Są to:
„Apolinary Szeluto Songs I” 2014,
„Poznań na szlaku pieśni - wokół liryki wokalnej wielkopolskich twórców XIX i XX wieku" 2022 oraz
"Moniuszko Redivivus" 2023
Jest autorką książek:
"Pieśni Apolinarego Szeluty w kręgu Młodej Polski" (Wydawnictwo Adam Marszałek 2017) oraz
"Żeby canto było bel. Od baroku do romantyzmu. Vademecum śpiewaka" (Wydawnictwo Akademii Muzycznej
w Poznaniu 2023)
Ponadto jako pomysłodawczyni i założycielka sprawuje funkcję prezesa Stowarzyszenia im. Apolinarego Szeluty w Słupcy
Aktualnie zatrudniona jest na stanowisku adiunkta na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Rytmiki Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Jest kierownikiem Zakładu Emisji Głosu oraz koordynatorem Studium Musicalu Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu.
Jej życiową pasją są podróże, kino europejskie, literatura oraz tango argentyńskie.
Jest niepoprawną optymistką i idealistką, która nieustannie próbuje naprawiać świat
(z różnym skutkiem…)